برای محیط‌های ۷۰ تا ۱۲۰ متر کولر‌های آبی با حجم موتور پنج هزار توصیه می‌شود. بازه قیمت این مدل‌ها بین سه تا ۱۰ میلیون است

شرق نوشت: طبق آمار‌ها دولت در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت کرده و این میزان یارانه در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت هر لیتر سوخت از آن زمان تاکنون همان ۶۰۰ تومان است. عامل اصلی افزایش یارانه پرداختی بالارفتن نرخ آزاد سوخت هواپیماست که امسال به حدود هر لیتر ۱۳۴۰۰ تومان در بورس انرژی رسیده است. یعنی تنها طی دو سال میزان یارانه پرداختی به شرکت‌های هواپیمایی بیش از دو برابر شده است. آنچه در سیاست‌گذاری دولت عجیب به نظر می‌رسد این است که در سال ۱۳۹۸ دولت با هزینه‌های بسیار زیادی قیمت بنزین را در کشور افزایش داد و ۸۰ میلیون نفر را از این تصمیم خود متأثر کرد که تبعات زیادی نیز برای دولت وقت و البته مردم داشت. اما نکته اینجاست که یارانه پرداختی به سوخت هواپیما هیچ تغییری نکرده و با همان نرخ سال ۱۳۹۴ به چهار درصد استفاده‌کننده از این محصول عرضه می‌شود. با توجه به دلایل فوق آیا زمان آن نیست که سهم یارانه پرداختی دولت به شرکت‌های هواپیمایی کاهش پیدا کند؟ آیا زمان آن نیست که تغییری معنادار در قیمت سوخت هواپیما‌ها داده شود و یا یارانه آن حذف شود؟


مجلس امسال بیش از ۲ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان بودجه می گیرد. از این میزان ۱۳۱ میلیارد تومان مربوط به حقوق و دستمزد است، ۲۷۳ میلیارد تومان نیز برای پروژه های عمرانی مجلس اختصاص داده می شود اما نکته جالب عدد یک هزار و ۷۵۲ میلیارد تومانی است که با عنوان سایر در اختیار مجلس قرار می گیرد.

اصلاحاتی که پیش از شوک قیمتی اخیر باید در ایران رخ می‌داد / تجربه‌های کره جنوبی، مالزی و ترکیه که دولت نادیده گرفت محمدرضا یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه مفید: تجربه‌های دهه هفتاد، دولت دهم و سال ۹۸ باید در پیش روی دولت سیزدهم قرار می‌گرفت، اما از آنجا که انباشت تجربه در کشور به اندازه کافی وجود نداشته، با توجیهاتی به هنگام سیاستگذاری به تجارب گذشته بی اعتنایی می‌شود و در نهایت همان اشتباه مجددا صورت می‌گیرد در حالی که این تجارب به ما می‌آموزاند که با توجه به درجه وابستگی تولید، مصرف، تراز تجاری، اشتغال، تورم و فقدان بازار رقابتی ارز؛ دولت و بانک مرکزی ناگزیر از مدیریت این متغیر مهم اقتصادی است.

شرق نوشت:با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای علیه این کشور فعال کرد و حالا آنها وارد بازار نیمه‌جان ایران شده‌اند که سال‌هاست فشار تحریم بر شانه‌هایش سنگینی می‌کند.

رییس جمهور گفت : همه مردم باید در جریان الزامات قانونی برای اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها و نحوه اجرای آن قرار گیرند

به دنبال اجرای سیاست‌های جدید دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت برخی مواد خوراکی افزایش یافته است. این مواد خوراکی شامل کالا‌های اساسی از جمله مرغ، تخم مرغ، شیر، روغن و نان می‌شوند.

یارانه نقدی جدید براساس دهک‌های شناسایی‌شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مبالغ تعیین‌شده به حساب ۲۳میلیون سرپرست خانوار واریز شد. با واریز این دو مرحله از یارانه جدید، یارانه‌هایی که در دهم و بیستم هرماه به به حساب سرپرستان واریز می‌شد از این تاریخ پرداخت نمی‌گردد.

کمبودهای بسیاری در کشور وجود دارد و اگر حتی ۵ درصد کمبود کالا در بازار مشاهده شود، قیمت کالا حداقل ۵۰ درصد بالا می‌رود. ما مجبوریم در داخل کشور سیاست‌های کنترلی همراه با سیاست‌های انقلابی را به کار ببریم.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در ۱۰ اردیبهشت ماه پرداخت شده و این یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مازاد بر آن بوده، این ماه استثنا بوده است. وی عنوان کرد: از ماه‌های بعد فقط یکبار یارانه کمک معیشتی به صورت تجمیعی پرداخت می‌شود.

رییس جمهور پیشین ایران تاکید کرد که باید فارغ از اختلاف دیدگاه‌ها، برای رفع مشکلات کشور و بهبود وضعیت اقتصادی و حضور پرقدرت در شرایط پیچیده بین المللی همه به دولت سیزدهم برای گذر از این برهه خاص کمک کنیم.

همتی گفت: همان‌طور که قبلا پیش‌بینی کرده بودم و هشدار داده بودم متاسفانه دولت سیزدهم رکورد تاریخی چاپ اسکناس را شکست

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت گفت: انحصاری که در بازار خودرو به وجود آمده، خودروسازان داخلی را گستاخ . پر رو کرده است و روی به انجام هر کاری که دوست دارند، می‌آورند. اگر سازمان استاندارد به آن‌ها تذکری دهد، ناراحت می‌شوند و گاهی به نیروی انتظامی حمله می‌کنند و از طرفی، مصوبه مجلس را زیر سوال می‌برند

مقامات اوکراینی می‌گویند روس‌ها در حال غارت ذخایر گندم این کشور هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آیا مردم امروز از محصولات دو خودروساز داخلی راضی‌اند، اظهار کرد: آیا با قیمت‌های امروزی خودرو‌های داخلی، به شرط آن که تعرفه‌های واردات بالا نباشد، مردم نمی‌توانند از خودروی بهتری استفاده کنند؟ در این صورت آیا این ظلم به مردم نیست؟ این که ما مردم را مجبور کنیم فقط محصولات کم‌کیفیت این دو خودروساز را خریداری کنند، عامل رقابت است؟

رئیس اسبق کانون صرافان به تشریح دلایل تمایل صاحبان خودروهای خارجی برای تبدیل خودرو خود به ارز پرداخت

در سال های اخیر بارها از تضعیف دلار به عنوان مهمترین ارز بین المللی صحبت به میان آمده است. شماری از کشور نیز تلاش کرده اند تا ارزهای دیگری را در معاملات بین المللی خود جایگزین دلار کنند. اما آیا حکومت دلار واقعا به خطر افتاده؟ گزارش ویدیویی CNBC را ببینید.

علیزاده گفت: حذف یا باقی ماندن ارز ترجیحی به اختیار دولت است. مجلس تصویب کرد که در صورت حذف ارز ترجیحی کل قیمت‌ها باید به قیمت شهریور 1400 بازگردد و کالا به همان قیمت به دست مصرف کننده برسد.

در حالیکه سال گذشته، دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت اعلام کرده بود "اگر شورای رقابت نبود، پراید ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت"، بررسی روند بازار روزهای اخیر خودرو نشان می‌دهد که پراید تا ۲۰۰ میلیون تومان هم پیش رفته است. باتوجه به اینکه قریب شش ماه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده شده، این سوال مطرح است وضعیت بازار فعلی نتیجه ناکامی ستاد تنظیم بازار است یا علت دیگری دارد؟

دیگر عناوین